45 LET ČINNOSTI ALCEDA
45 LET ČINNOSTI ALCEDA
19.11.2024
Letošní krajská pedagogická konference, o které se dočtete v zimním Zpravodaji Alceda, měla podtitul „Spokojený učitel“. Téma souviselo s pojmem, který je v posledních deseti letech často citováno, „welbeing“. Mám raději český výraz „životní spokojenost“ nebo „životní pohoda“.
Dle odborníků je podstata životní spokojenosti a šťastného života prostá. To neznamená, že je snadné jej dosáhnout. Naopak! Ale každý z nás, kdo chce mít takový život by se měl starat o své zdraví, chodit do práce, která mu dává smysl a mít dobré vztahy.
Co to má společného s pětačtyřicetiletou historií ALCEDA?
Pomáháme našim klientům starat se o své zdraví? Rozhodně ano, ale o tom je napsána řada skvělých knížek a náš zpravodaj není na takové rozsáhlé úvahy stavěný.
Chodit do práce, která dává smysl. Tady se, bohužel, necítím dostatečně „zkušený“, abych někomu radil. Vystřídal jsem v životě pouze dvě zaměstnání. To druhé je Alcedo, kde jsem letos v září zahájil 43 rok.
Každý z nás by měl zalévat, opečovávat a rozvíjet vztahy. Je to důležitý aspekt na dobré cestě ke spokojenému životu. Nejen s rodiči, s dětmi, s partnery, ale i ty přátelské, pracovní a ve větších skupinách. Například zájmových. Tím míním kurzy, kroužky, kluby. Jakéhokoliv zaměření. Sportovní, paličkování, keramické, šachové… Pokud jsou bezpečné, empatické, člověk je v nich akceptován takový, jaký je, a sám si toho je vědom, má dobrý základ pro růst. Být členem takovéto skupiny a prožívat v rámci ní dobré vztahy, člověku dává silnou pozitivní zpětnou vazbu. Následně má pak větší zájem o sebe samého, jelikož se nepotýká s pocity „nikam nepatřím, nikdo mě nemá rád, nikdo mi nerozumí a jsem tudíž k ničemu“ (Carl Rogers: Psychoterapie zaměřená na člověka).
„Každý z nás by měl, kromě práce a pracovních vztahů, rozvíjet své dovednosti využívání volného času. Ne každý si uvědomuje hodnotu volného času a jeho potenciál pro seberozvoj. Snažit se
v dětech odmala vytvářet návyk využívat volný čas jak k zábavě a odpočinku, tak i pro vlastní rozvoj. Jinými slovy, učte děti, aby volný čas nejen zaplňovaly, ale i zhodnocovaly. Samozřejmě nástroji, které odpovídají jejich věku“ (Vladimír Svatoš: Recenze knihy Kompas nebo vařečka).
Pozoruji dění a vývoj vztahů v zájmových skupinách i vývoj samotných účastníků celý svůj profesní život. Jsem přesvědčen, že kvalitní využívání volného času má pro osobnost nejen mladých lidí velký význam. Velmi významně dokáže ovlivnit a profilovat životní a profesní směřování účastníků. Pro řadu dětí to žádné profesní směřování neznamenalo, bylo to „jen“ smysluplné a kvalitní trávení volného času. Řada z nich na to pozitivně vzpomíná i v dospělosti.
Před lety jsme se přejmenovali z „Domu dětí a mládeže“ na „Středisko volného času“. Jedním
z důvodů bylo, že nabízíme řadu aktivit i pro dospělé. Myslím, že mám věk na to, abych teď napsal několik doporučení pro dospělé účastníky. Ostatně ti jsou nejspíš výhradními čtenáři našich článků.
Nikdy nejsme příliš staří na změny!
Sami sebe můžeme překvapovat celý život!
I krásnými věcmi.
Třeba přátelstvím, které navážeme v pokročilém věku.
Láskou, která na nás čekala dlouhé roky.
ALCEDU přeji, ať neztrácí v „nelítostném volnočasovém byznysu“ dech, při běhu na padesátkové trati! Zbývá již jen závěrečná pětiletka!